12.04.12
автор(и): Труд, прочитания: 3947, коментари: 6
Петимата бандити, ограбили близо 2 милиона лева от микробус инкасо
в сряда вечерта, още същата нощ са преминали границата с Гърция. Това
гласи една от версиите на МВР за дръзкия обир, извършен на пътя
Севлиево-Ловеч. Има вероятност командният център, както и крайният
маршрут за бягство на престъпниците да се намират в Солун или
околностите му. “Те може вече да са там и да харчат”, не изключиха
спецполицаи.
План “Жега"
Ударът е планиран до най-малки подробности и извършен за минути, без никой да пострада. Сценарият на нападението е копиран от известния филм “Жега” с Роберт де Ниро и Ал Пачино, смятат криминалисти.
За час на нападението обирджиите избират 19,30 ч, когато всеки наличен полицай в района е пратен на стадиона в Ловеч да пази полуфиналния мач за Купата на България на местния “Литекс” и “Локомотив” - Пловдив (0:1). Засилената охрана се налага, защото гостуващият отбор е известен с шумната си агитка.
Бандитите чакат в засада бронирания инкасов автомобил на фирма G4S край село Петко Славейков на стария път Севлиево-Ловеч (виж картата). С микробус двама от престъпниците изскачат от пресечка, препречват пътя на колата с парите и следва челен удар. Сблъсъкът е слаб заради ниската скорост, но достатъчен, за да принуди бронирания автомобил да спре.
Двамата, които са маскирани и облечени с бронежилетки “Полиция”, изскачат от микробуса и насочват къси картечни пистолети срещу шофьора и гарда в кабината. Гръмват във въздуха, за да ги сплашат. Пристигат още две леки коли, от които притичват още двама обирджии. Трети остава да пази колите. Групата вади флекс и хидравлична ножица, с които режат каросерията на инкасовия автомобил.
Шофьорът и гардът, които също имат пистолети, седят в бронираната кабина - на сигурно място. Такава е инструкцията им: да не излизат. Автомобилът на G4S е с 5-а степен на бронировка, по-висока имат само военните коли - високопроходими джипове, БТР-и и др.
Двамата охранители напразно опитват да подадат сигнал за тревога. Радиосигналите в района са заглушени. Сигнал на тел. 112 подава случайно минал шофьор, който не се заблудил, че на пътя има полицейска акция.
Бягството
Грабителите успяват да измъкнат от разрязания автомобил два чувала, натъпкани с пари. Но явно са подслушвали полицейските честоти и са научили, че вече МВР има сигнал за нападението.
Количеството задигнати пари не стана ясно до късно снощи. Сумите са от банкови клонове във Велико Търново, Габрово и Севлиево.
Преди да избягат с двете си леки коли, бандитите опожаряват своя микробус. Поемат в посока към Севлиево, откъдето най-близките проходи към Южна България са Шипка през Габрово и Беклемето през Троян.
Камери снимат колите
Охранителни камери в Ловеч са заснели двете леки коли и микробуса на бандитите, научи “Труд”. Возилата минали през града и поели към Севлиево по стария път, за да пресрещнат инкасото. Бандитите знаели предварително маршрута, който се определя всяка сутрин и се задава по GPS. Странно защо колата с парите е насочена по осеяния с дупки стар път към Ловеч, а не по първокласния София-Варна. За чудене е също откъде бандитите знаят “ахилесовата пета” на бронирания автомобил, защото го разрязали на едно от най-незащитените места.
“Толкова успешен план не се прави без вътрешен човек, поне като информатор”, смятат ченгетата.
Преди да потегли на път, екипът с ценната пратка трябва да има план за действие. В него се определя график по часове, места за спиране и как се осъществява връзката между групата за инкасо и останалите патрули на фирмата, както и с МВР. Всички маршрути се проучват предварително.
Наредбата задължава товари над 30 000 лв. да се пренасят само с бронирана кола. А охранителите във всички случаи са с бронежилетки и въоръжени с огнестрелно оръжие. Трябва да имат противогази, радиостанция и мобилен телефон.
Екипът за инкасо е задължен непрекъснато на наблюдава всички участници в движението. При разтоварване двигателят на колата не се изключва и шофьорът не става от мястото си. Охраната не напуска колата дори когато я спре МВР. Шофьорът подава документи през стъклото. Затова проверка на инкасо автомобил се прави само в РПУ, а не на пътя.
Наредбата е лаконична за случаите на нападение срещу екипа. Пише само, че той предприема действия за защита и незабавно уведомява МВР и фирмата си.
“Правят се всички процесуално-следствени действия, които са необходими. В конкретния случай около десетина минути е било нужно, за да се разреже инкасовия автомобил, да се измъкнат касетите и нападателите да се оттеглят”, заяви Цветанов.
По думите му нападателите били с полицейски униформи, въоръжени и с “оръжието са стресирали водача и охранителите, които се намирали в автомобила”.
“По всяка вероятност е имало и заглушаване на радиочестотите в района”, предположи министър Цветанов. Той добави, че в момента се уточнява сумата, която е обрана. “Може би става дума поне за около 1 милион лева”, посочи МВР шефът.
Запитан дали е нормално инкасови автомобили да се движат в тъмната част на денонощието, вътрешният министър каза: “Не бих искал да навлизам в правилата за инкасовата дейност, но ние ще изясняваме защо е променен маршрутът. Работим и по евентуална версия за вътрешна намеса.” Към момента обаче нямало данни за участие на шофьора и охранителя в грабежа, тъй като двамата били проверени с детектор на лъжата.
“Парите в колата инкасо са застраховани, и то с добро покритие на щетите”, каза пред “Труд” генералът от запаса Людмил Маринчевски. Той е бивш главен секретар на МВР от началото на 90-те години, ексдепутат от 38-ото народно събрание от Евролевицата и съуправител на фирма G4S до 2006 г.
“Не трябва да се прави драма от случилото се. Превозването на суми инкасо е високорискова дейност. Преди 3-4 години фирмата, в която вече нямам участие, внесе 50 автомобила с висока бронировка като този, който беше нападнат. Те са снабдени с най-модерни системи за защита, както и GPS. Естествено е полицията да предполага, че има участие на вътрешен човек, както и да провери защо автомобилът е минал по този маршрут, а не по друг”, обясни ген. Маринчевски.
На въпрос на “Труд” дали е възможно в обира да е замесен бивш служител на G4S, той каза: “Разбира се, във всяка фирма може да има уволнени, наказани, недоволни и т.н.”
5 април 2012 г. В София двама мъже задигнаха 215 082 лева от клон на ОББ в Студентски град. При оттеглянето си изпуснаха 42 хил. лв. от плячката. Минути преди обира банката била заредена с пари от инкасов автомобил.
4 април 2012 г. Предотвратен бе среднощен банков обир в Сандански.
6 юли 2011 г. 344 700 лв. и 16 000 долара изчезват от касети в трезор в Първа инвестиционна банка (ПИБ) в Търново. Същия ден бизнесмен установява липсата на два диаманта, 10 хиляди долара и 40 000 лв. от трезор на ПИБ във Врана.
2 юли 2011 г. “Люлинска банда” касоразбивачи и обирджии бяха арестувани при опит да оберат трезор на Банка ДСК в центъра на София. 10 души бяха арестувани при акция “Защитените”. Сега всички са на свобода.
24 май 2011 г. Банковият терзор на Райфайзенбанк в ж.к. “Люлин” е обран. Разбити са 80 сейфа, но само 38 от тях били наети. Не се знае стойността на плячката.
2 май 2011 г. Грабеж на трезор на бул. “Евлоги Георгиев” в София. Маскирани влизат през нощта и връзват охраната. Обрани са половината от 900-те сейфа. Бандитите са откраднали към 7-8 млн. лв., злато, документи и др., става ясно при разпитите на клиенти.
23 март 2011 г. Стефан Петров опитва да обере клон на Инвестбанк в Сливен. Той прострелва гард и взима за заложнички 6 жени. Преди месец получи 16 години и 8 месеца затвор. Това е единственият случай в последната година, завършил с присъда.
План “Жега"
Ударът е планиран до най-малки подробности и извършен за минути, без никой да пострада. Сценарият на нападението е копиран от известния филм “Жега” с Роберт де Ниро и Ал Пачино, смятат криминалисти.
За час на нападението обирджиите избират 19,30 ч, когато всеки наличен полицай в района е пратен на стадиона в Ловеч да пази полуфиналния мач за Купата на България на местния “Литекс” и “Локомотив” - Пловдив (0:1). Засилената охрана се налага, защото гостуващият отбор е известен с шумната си агитка.
Бандитите чакат в засада бронирания инкасов автомобил на фирма G4S край село Петко Славейков на стария път Севлиево-Ловеч (виж картата). С микробус двама от престъпниците изскачат от пресечка, препречват пътя на колата с парите и следва челен удар. Сблъсъкът е слаб заради ниската скорост, но достатъчен, за да принуди бронирания автомобил да спре.
Двамата, които са маскирани и облечени с бронежилетки “Полиция”, изскачат от микробуса и насочват къси картечни пистолети срещу шофьора и гарда в кабината. Гръмват във въздуха, за да ги сплашат. Пристигат още две леки коли, от които притичват още двама обирджии. Трети остава да пази колите. Групата вади флекс и хидравлична ножица, с които режат каросерията на инкасовия автомобил.
Шофьорът и гардът, които също имат пистолети, седят в бронираната кабина - на сигурно място. Такава е инструкцията им: да не излизат. Автомобилът на G4S е с 5-а степен на бронировка, по-висока имат само военните коли - високопроходими джипове, БТР-и и др.
Двамата охранители напразно опитват да подадат сигнал за тревога. Радиосигналите в района са заглушени. Сигнал на тел. 112 подава случайно минал шофьор, който не се заблудил, че на пътя има полицейска акция.
Бягството
Грабителите успяват да измъкнат от разрязания автомобил два чувала, натъпкани с пари. Но явно са подслушвали полицейските честоти и са научили, че вече МВР има сигнал за нападението.
Количеството задигнати пари не стана ясно до късно снощи. Сумите са от банкови клонове във Велико Търново, Габрово и Севлиево.
Преди да избягат с двете си леки коли, бандитите опожаряват своя микробус. Поемат в посока към Севлиево, откъдето най-близките проходи към Южна България са Шипка през Габрово и Беклемето през Троян.
Камери снимат колите
Охранителни камери в Ловеч са заснели двете леки коли и микробуса на бандитите, научи “Труд”. Возилата минали през града и поели към Севлиево по стария път, за да пресрещнат инкасото. Бандитите знаели предварително маршрута, който се определя всяка сутрин и се задава по GPS. Странно защо колата с парите е насочена по осеяния с дупки стар път към Ловеч, а не по първокласния София-Варна. За чудене е също откъде бандитите знаят “ахилесовата пета” на бронирания автомобил, защото го разрязали на едно от най-незащитените места.
“Толкова успешен план не се прави без вътрешен човек, поне като информатор”, смятат ченгетата.
Маршрутът таен, трябва да има и резервен
При превозването на ценни товари трябва да има резервен маршрут, а местата, през които минава колата с парите, трябва да се пазят в строга тайна. Това задължава наредба на МВР всички фирми за инкасо.Преди да потегли на път, екипът с ценната пратка трябва да има план за действие. В него се определя график по часове, места за спиране и как се осъществява връзката между групата за инкасо и останалите патрули на фирмата, както и с МВР. Всички маршрути се проучват предварително.
Наредбата задължава товари над 30 000 лв. да се пренасят само с бронирана кола. А охранителите във всички случаи са с бронежилетки и въоръжени с огнестрелно оръжие. Трябва да имат противогази, радиостанция и мобилен телефон.
Екипът за инкасо е задължен непрекъснато на наблюдава всички участници в движението. При разтоварване двигателят на колата не се изключва и шофьорът не става от мястото си. Охраната не напуска колата дори когато я спре МВР. Шофьорът подава документи през стъклото. Затова проверка на инкасо автомобил се прави само в РПУ, а не на пътя.
Наредбата е лаконична за случаите на нападение срещу екипа. Пише само, че той предприема действия за защита и незабавно уведомява МВР и фирмата си.
Гардове минаха на детектора
“Изяснява се защо обраният инкасов автомобил се е движел по този път. Защото по правилата на инкасовата дейност тези автомобили трябва да се движат по магистрала или по първокласен път.” Това каза по Нова телевизия вътрешният министър Цветан Цветанов.“Правят се всички процесуално-следствени действия, които са необходими. В конкретния случай около десетина минути е било нужно, за да се разреже инкасовия автомобил, да се измъкнат касетите и нападателите да се оттеглят”, заяви Цветанов.
По думите му нападателите били с полицейски униформи, въоръжени и с “оръжието са стресирали водача и охранителите, които се намирали в автомобила”.
“По всяка вероятност е имало и заглушаване на радиочестотите в района”, предположи министър Цветанов. Той добави, че в момента се уточнява сумата, която е обрана. “Може би става дума поне за около 1 милион лева”, посочи МВР шефът.
Запитан дали е нормално инкасови автомобили да се движат в тъмната част на денонощието, вътрешният министър каза: “Не бих искал да навлизам в правилата за инкасовата дейност, но ние ще изясняваме защо е променен маршрутът. Работим и по евентуална версия за вътрешна намеса.” Към момента обаче нямало данни за участие на шофьора и охранителя в грабежа, тъй като двамата били проверени с детектор на лъжата.
Парите в колата са застраховани
Позицията на фирмата е да не даваме изявления и да не съобщаваме подробности, за да не се пречи на разследването”. Това заяви пред “Труд” Димитринка Димитрова от дружеството G4S. Тя уточни само, че двамата техни служители са спазили инструкцията да останат в защитената кабина на автомобила по време на обира.“Парите в колата инкасо са застраховани, и то с добро покритие на щетите”, каза пред “Труд” генералът от запаса Людмил Маринчевски. Той е бивш главен секретар на МВР от началото на 90-те години, ексдепутат от 38-ото народно събрание от Евролевицата и съуправител на фирма G4S до 2006 г.
“Не трябва да се прави драма от случилото се. Превозването на суми инкасо е високорискова дейност. Преди 3-4 години фирмата, в която вече нямам участие, внесе 50 автомобила с висока бронировка като този, който беше нападнат. Те са снабдени с най-модерни системи за защита, както и GPS. Естествено е полицията да предполага, че има участие на вътрешен човек, както и да провери защо автомобилът е минал по този маршрут, а не по друг”, обясни ген. Маринчевски.
На въпрос на “Труд” дали е възможно в обира да е замесен бивш служител на G4S, той каза: “Разбира се, във всяка фирма може да има уволнени, наказани, недоволни и т.н.”
Почти нулева разкриваемост на грабежите
Обирите и въоръжените грабежи от инкасови автомобили, банки, трезори и магазини скоро може да се превърнат в криминална епидемия. Защото разкриваемостта им е почти нулева. Има няколко случая на задържани лица, но впоследствие всички са освобождавани. Няма и осъдени, което дава кураж на бандитите - възмездието все не ги застига. По-долу публикуваме кратка черна хроника от последната една година:5 април 2012 г. В София двама мъже задигнаха 215 082 лева от клон на ОББ в Студентски град. При оттеглянето си изпуснаха 42 хил. лв. от плячката. Минути преди обира банката била заредена с пари от инкасов автомобил.
4 април 2012 г. Предотвратен бе среднощен банков обир в Сандански.
6 юли 2011 г. 344 700 лв. и 16 000 долара изчезват от касети в трезор в Първа инвестиционна банка (ПИБ) в Търново. Същия ден бизнесмен установява липсата на два диаманта, 10 хиляди долара и 40 000 лв. от трезор на ПИБ във Врана.
2 юли 2011 г. “Люлинска банда” касоразбивачи и обирджии бяха арестувани при опит да оберат трезор на Банка ДСК в центъра на София. 10 души бяха арестувани при акция “Защитените”. Сега всички са на свобода.
24 май 2011 г. Банковият терзор на Райфайзенбанк в ж.к. “Люлин” е обран. Разбити са 80 сейфа, но само 38 от тях били наети. Не се знае стойността на плячката.
2 май 2011 г. Грабеж на трезор на бул. “Евлоги Георгиев” в София. Маскирани влизат през нощта и връзват охраната. Обрани са половината от 900-те сейфа. Бандитите са откраднали към 7-8 млн. лв., злато, документи и др., става ясно при разпитите на клиенти.
23 март 2011 г. Стефан Петров опитва да обере клон на Инвестбанк в Сливен. Той прострелва гард и взима за заложнички 6 жени. Преди месец получи 16 години и 8 месеца затвор. Това е единственият случай в последната година, завършил с присъда.
Няма коментари:
Публикуване на коментар