сряда, 4 април 2012 г.

В митниците компютри борят корупцията

17:57
04.04.12
автор(и): Цветелина Йорданова, прочитания: 69, коментари: 0
Когато у нас се заговори за митници, обикновено всеки си представя контрабанда, корупция, митничари с ниски заплати, но с лъскави коли и луксозни вили. Рядко на някого може да му хрумне, че митничарите вършат и нормална работа, в резултат на която например през м. г. в хазната са влезли 7,4 млрд. лв. Това е със 770 млн. лв. или с 12% повече в сравнение с 2010 г. Основният принос за повишените приходи е бързото въвеждане на все повече електронни процедури и на затягането на контрола, става ясно от отчета на Агенция “Митници" за 2011 г.
Новите технологии пробиха и в митниците! Най-актуалното електронно нововъведение там е автоматизираното разпределение на работните места на митничарите на граничните пунктове. От края на 2011 г. най-сетне компютър започна да решава кой пост да заеме за деня всеки от митничарите, които са на смяна, обяснява Ивайло Стефанов, директор на дирекция “Митническа статистика и автоматизация”. Информацията пристига в реално време в централата на митниците и никой не може да си избира кои тирове или автомобили да проверява.
Въведени са и изцяло електронни процеси за транзита, износа и вноса, което би трябвало силно да затрудни фиктивният експорт на стоки през границата. Сега в момента, който камион със стока излезе от митницата, където е обработен, информацията за него веднага се получава в граничния пункт, през който търговецът е заявил, че ще излезе. Така ако камионът не пристигне на границата, износът в информационната система стои неприключен и фирмата не може да си спести дължимия ДДС.
“Биг брадър” за горивата
Шефът на митниците Ваньо Танов се хвали, че електронните системи почти са преборили контрабандата при две от ключовите групи стоки - горивата и алкохола.
Основанието му е, че почти целият процес по отношение на горивата - от влизането на цистерната или танкера на територията на страната до продажбата на крайния клиент в бензиностанцията, вече се следи от митниците и данъчните в реално време.
От април 2011 г. движението на този вид стоки вече е с електронен придружителен акцизен документ. Това означава, че когато цистерната с гориво напусне един данъчен склад и тръгне към друг, митничарите автоматично получават съобщение и очакват стоката да пристигне в същия вид и обем.
Самите данъчни складове също са в онлайн връзка с митниците чрез нивомерните системи, срещу които имаше сериозна съпротива от бизнеса. Сега горивото се следи не само на входа и на изхода, но и вътре в складовете.
От 1 април тази година в електронната система е включена и последната брънка от веригата - нивомерите на резервоарите в бензиностанциите също са в онлайн връзка в реално време с информационната система на Националната агенция за приходите (НАП). Касовите апарати на бензиностанциите бяха свързани с агенцията още преди година и половина. Ефектът от тази мярка само по линия на ДДС за 2011 г. беше оценен от данъчните на минимум 100 млн. лв.
Още се чака онлайн връзка с данъчните
И ако бизнесът вече си плати, и то немалко, за онлайн връзката и с митничари, и с данъчни, електронното свързване в реално време на системите на двете държавни агенции все още не е факт.
До май догодина трябва да заработи Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) на митниците. Освен че ще събира доста по-подробна информация и разширява възможностите за анализ на риска, по линия на горивата чрез нея ще има връзка със системата на данъчните в реално време. Връзката с НАП е ключова - въпреки че в момента 500 данъчни имат достъп до базите на митниците, възможността за източване на ДДС чрез деклариране на фиктивни сделки с горива не е пресечена, стана ясно от обяснения на шефа на митниците пред парламентарната бюджетна комисия наскоро. Очакванията са, че новата онлайн връзка между митници и НАП ще ограничи загубите от източен или укрит ДДС върху горивата с около 500 млн. лв.
GPS контрол
От митниците твърдят, че електронните системи са им помогнали да се справят и с друг бич за бюджета - фиктивния износ на горива чрез корабите, които се връщат обратно в страната и се продават без платени налози. От 1 януари т. г. курсът на плавателните съдове се следи с GPS. Според митничари единствената възможност, която остава на контрабандистите, е да разтоварват горивото на лодки и така да го вкарват в страната.
“Дори два кораба да се доближат, за да си прехвърлят гориво, ще ги засечем”, твърди Ваньо Танов. Той въведе GPS и на цистерните, които прекарват гориво за отопление на училища, болници и др., което е с намалена ставка и също се отклонява за продажба.
На фона на всички тези мерки съвсем очаквано е приходите от акциз на горивата да се повишават, въпреки че не зависят от цената. За миналата година ръстът е по-скоро скромен - 90 млн. лв. или 5%, според агенция “Митници” тенденцията продължава и тази година.
Прословутата наредба №3 за измервателните уреди в акцизните складове се оказа вълшебна за приходите от акциз при алкохола. След монтирането на нивомерните системи във фабриките за производство на алкохол и складовете на вносителите, през 2011 г. постъпленията от акциз върху питиетата се удвоиха спрямо 2009 г. От 94 млн. лв. преди две години, през 2011 г. от налога са събрани 186 млн. лв.
“Затова можем да кажем, че алкохолният сектор е осветлен до голяма степен”, коментира Ваньо Танов.
С цигарите удрят на камък
При цигарите обаче митниците все още удрят на камък - там въвеждането на технологии (подвижни скенери по морските граници) не дава очаквания резултат. Задържаните количества папироси с неплатени ДДС и акциз са се увеличили от 74 млн. къса през 2009 г. на 250 млн. през 2010 г., но през м. г. са паднали до 195 млн. къса. Официалното обяснение - контрабандният канал от Гърция се измества от България към Италия заради засиления контрол у нас. Звучи приятно, но дали е истина? За миналата година например постъпленията от акциз при цигарите са се увеличили с 11,4%, но цели 9 процентни пункта от тях идват от качването на ставките.

Единната евросистема се отлага с 8 г.

Европейският проект, според който всички митници на територията на съюза трябваше да преминат към безхартиена среда от лятото на 2013 г., се отлага. Задачата се оказа по-сложна от очакваното и в резултат Еврокомисията и държавите членки решиха да отложат изпълнението на проекта “Електронни митници” за 31 декември 2020 г. Идеята на Брюксел е наистина мащабна - да свържат в единна система дейността на всяка фирма в съюза по внос и износ, а също и данните на всяко митническо подразделение някъде из ЕС, при това в реално време, и да се изградят единни портали за подаване на данните.
“България досега никога не е изоставала в изпълнението на европейския план и никога не е била причина за отлагане на изпълнението на дейностите”, уверява Ивайло Стефанов от Агенция “Митници”. По думите му причините за забавянето на европейския проект са три. Първо, това е кризата и липсата на достатъчно средства, защото електронните митници са скъп проект. Второ, ЕК е установила, че преди да се премине към обща система, трябва да се разпишат единни за съюза бизнес процеси на митническата дейност. Трето, системата трябва да се замисли така, че в бъдеще да се надгражда най-удобно.

Няма коментари:

Публикуване на коментар